Neuroróżnorodność Rozwojowego Zaburzenia Koordynacji DCD  (Developmental Coordination Disorder) u osób z utrudnieniami w rozwoju – to tytuł warsztatów realizowanych on-line, a skierowanych do pracowników placówek przedszkolnych.

Warsztaty zostały opracowane i przeprowadzone przez dr Jolantę Żarczyńską-Hylę na przełomie października i grudnia 2021 roku.
W szkoleniu wzięli udział pracownicy z 32 placówek z Opola, około 400 osób i byli to: nauczyciele, nauczyciele wspomagający, logopedzi i neurologopedzi.

Celem spotkań było zapoznanie, pracowników przedszkoli, z jednym z częściej występujących, choć słabo rozpoznawanych, zaburzeń neurorozwojowych, dotykających 6-9 procent populacji. Podczas warsztatów przedstawiano potencjalne uwarunkowania, objawy i konsekwencje zaburzeń koordynacyjnych. Uczestnicy spotkań zostali zapoznani z najnowszymi światowymi doniesieniami naukowymi, metaanalizami oraz historią osób dotkniętych DCD. Przeanalizowano również, nieznane na polskim gruncie, programy interwencyjne oraz wytyczne wspierające rozwój dzieci z utrudnieniami w rozwoju. Skuteczność tych metod jest systematycznie potwierdzana zarówno przy pomocy narzędzi, o dobrych właściwościach parametrycznych jak i dzięki nowoczesnym technikom neuroobrazowania układu nerwowego. Uczestnicy warsztatów mieli możliwość zapoznania się z dekalogiem potrzeb osób dotkniętych rozwojowymi zaburzeniami koordynacji a także mogli wziąć udział w dyskusji, w której istniała możliwość wymiany doświadczeń i uzyskania dodatkowych informacji od prowadzącej spotkanie. Swoje opinie i sugestie nauczyciele wyrazili również w przeprowadzonej, na koniec zajęć, ewaluacji. Uzyskane, tą drogą, odpowiedzi, wskazują, że spotkania były prowadzone w sposób jasny i rzeczowy, z dużą ilością praktycznych wskazówek i nowych, nieznanych dotąd informacji. Zdaniem uczestników istnieje potrzeba kontynuacji tego typu spotkań a także chęć uzupełnienia wiedzy i podnoszenia kompetencji zawodowych, ze względu na rosnącą liczbę dzieci z deficytami rozwojowymi

Dzięki warsztatom nawiązano współpracę z wybranymi placówkami przedszkolnymi i znaleziono nowy obszar badawczy.  Od 2021 roku, w Instytucie Nauk Pedagogicznych, prowadzone są badania na terenie przedszkoli i szkół. Ich tematem jest Shadowing jako metoda wspierająca rozpoznanie symptomów u dzieci z grupy ryzyka DCD. Projekt opracowany w strategii mieszanej pozwala pozyskać ważne informacje zarówno z danych jakościowych jak i ilościowych. Grupę badawczą stanowią dzieci w wieku 5-8 lat, w wieku przedszkolnym i wczesnym szkolnym. W badaniach biorą czynny udział studenci kierunków pedagogicznych, którzy pomagają w ich realizacji. Projekt ten uzyskał pozytywną opinię komisji rekrutacyjnej Światowego Kongresu Nera (Nordic Educational Research Association) w 2021 roku. Gromadzone systematycznie dane empiryczne są cennym źródłem wiedzy na temat DCD i materiałem metodycznym wykorzystywanym podczas warsztatów.

Kolejne spotkania będą odbywały się w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, a następnie w szkołach.